dimecres, 13 d’abril de 2011

LA PRIMAVERA JA ÉS AQUÍ!!!!!

AIXÍ HEM DECORAT EL NOSTRE ARBRE DE LES ESTACIONS...

ROSES!!!!


LLIRIS!!!


MARGARIDES!!!

FILOSOFIA 3/18
2a SESSIÓ
5/04/11

“LA PRIMAVERA”



Al pati d’ infantil, tots seguts en rotllana davant el camp de flors pregunte:
- “Què veis aquí?”
- Alba ha aixecat la mà però no diu res.
- Indira: “Taronges!”
- Sonia: “Flors!”
- Iris: “Roses, palmeres...”
- Arnau: “Reixes”
- Joaquín: “De prop, arbres”
- Raúl: “Una flor rosa”
- Maite: “Hi ha molts tipus de flors? Hi ha molts colors?”
- Carol: “Taronges”
- Pablo: “Rojas”
- Sonia: “Lilitas”
- Indira: “També roses”
- Maite: “Aquests colors són vius o foscos?”
- Iris: “Clarets”
- Laura: “Vius”
- Maite: “ De quin color són les fulles dels arbres?”
- Álvaro: “Verdes”
- Maite: “ Quin temps fa?”
- Arnau: “Sol”
- Emma: “Allà” (assenyala el sol aixecant el dit)
- Maite: “I portam roba groixuda?”
- Indira: “No! Així!”
- Joaquín: “Jo tenc roba fineta”
- Pablo: “Jo en mànega curta” (i es mira els braços que porta descoberts, i tots el miram)
- Maite: “A l’ hivern hi havia les fulles verdes?”
- Iris: “No, hi havia poques flors”
- Carol: “Està començant a nàixer, comença a fer sol”
- Laura: “Ha canviat el mes”
- Indira: "En juliol farà calor, ara estem a primavera i alguns dies fa calor i alguns fred"
- Raúl: “Vamos a ir a la playa y a la piscina”
- Maite: “Sabeu què vol dir: estiu, primavera, tardor i hivern?”
A aquesta pregunta ningú respon i continue dient:
“Son estacions de l’ any. Duren uns mesos”
- Iris: “Si, m’ ho va dir la meua mare”
- Arnau: “Todavia no és temps d’ anar a la platja perquè l’ aigua encara està freda”
- Maite: “Tancam els ulls i escoltam. Què escoltam?”
Tots tanquen els ulls i fan silènci per intentar saber què s’ escolta.
- Álvaro: “Renou”
- Emma: “Pajaritos”
- Inas: “No son pajaritos, son unas cosas marrones”
- Maite: “Què més podem veure al terra?”
- Nahiara: “Hormigas”
- Raúl: “Centpeus”
- Nahiara: “Marietes”
- Maite: “En primavera comencen a sortir els bitxets”
- Iris: “Avespes per menjar- se la mel”
- Sonia: “Abelles perquè comencen a picar”
- Maite: “Què és la primavera?”
- Álvaro: “No es cauen les fulles. Creixen”
- Nahiara: “Colors polits”
- Laura: “Caloreta i un pelín de fred”
- Joaquín: “Jo tenc una de mànega curta”.

Així doncs, a partir de l’ observació de la naturalesa, els sentits i la conversa hem extret les característiques més rellevants de la primavera i hem xerrat del concepte d’ estació de l’ any. 
A continuació hem entrat a l' aula i hem pintat amb colors de la primavera unes flors per decorar el nostre arbre de les estacions de l' any, partint de la proposta que ens va fer Laura per decorar- lo. 





FILOSOFIA 3/18
1a SESSIÓ
8/02/11

“MUCHACHA MIRANDO POR LA VENTANA” DALÍ




Tots seguts en rotllana en el racó de l’ assemblea mirem la imatge del quadre de Dalí i els pregunto:
- “Què es veu aquí?”
- Dani: “Una casa!”
- Álvaro: “Una xica”
Jo continuo fent- los una altra pregunta:
- “Aquesta xica és jove o és vella?”
- Álvaro diu: “Està a la finestra mirant per la finestra!”
Intervinc dient:
- “És una nena, una velleta...?”
- Pablo: “Eres tu!”
Ens riem amb el que ha dit en Pablo i els pregunto:
- “Podeu endevinar si és de nit o de dia?”
- Joaquín: “De nit”
- Raúl: “El sol està tapat”
- Carol: “Està el cel gris”
- Inas: “És de dia”
Els faig una altra pregunta: “Com va vestida la nena?, Què porta?”
- Joaquín: “Roba”
- Intento concretar: “Quin tipus de roba?”
- Dani: “Un pijama”
-“Aleshores s’ acabarà d’ aixecar de dormir, se’ n va a dormir...?”
- Arnau: “No és un pijama, és roba normal”
“Vosaltres anau pel carrer amb aquest tipus de roba?”
Álvaro: “No, jo vaig amb aquesta roba” (s’ assenyala la roba que porta al damunt).
- Inas: “Un vestido com Nahiara”
Aleshores tots miram a Nahiara com va vestida i ella baixa el cap i es mira el vestit.
Arnau: “Crec que va a fer una siesta perquè plou”
“Farà calor o fred?”
Carol: “És roba d’ estiu”
Arnau: “És roba d’ estiu perquè duu mitja mànega” ( amb un braç estirat i amb el dit de la mà de l’ altre s’ assenyala per on li arriba la mànega a la xica)
“I que mira per la finestra?”
Jesús: “El mar”
Álvaro: “L’ aigua”
Indira: “Està mirant el cel”
"I què més pot mirar?" Digo jo
Nahiara: “Els núvols, les muntanyes...”
Dani: “Un helicòpter que vola”
“Quan vosaltres mirau per la finestra perquè ho feu?”
Arnau: “Per veure les vistes”
Alba: “Porque quiero ver todo, si está mojado, nublado...”
Nahiara: “Jo tenc tres finestres”
Arnau: “Jo al menjador en tenc dues”
“I està xica perquè mira per la finestra? Mira el temps? I això és una foto, un cotxe, un dibuix d’ un quadre...?”
Inas: “Está pintado”
“Aquesta pintura on la podem trobar? En una foto, en un quadre... Què posen aquestes lletres?
(Començam a llegir entre tots: “MUCHACHA MIRANDO POR LA VENTANA. DALÍ)
“Sabeu qui és Dalí?”
Tots a l’ hora criden: “Nooooo!”
Els parlo un poc de l’ artista:
“Dalí és un pintor que va pintar aquest quadre. I aquesta xica... qui és?”
Inas: “Eres tu perquè té coleta”
Neus: “No ho sé”
Raúl: “O novios”
“Quins colors hi ha al quadre?”
Jesús: “Blau”
Álvaro: “Blanc també”
Nahiara: “Veo el color azul”
Pablo: “Jo veig el color negre al cabell.
“I els colors que utilitza Dalí són forts o suaus?”
Álvaro: “Suaus, estan abaix”
Jesús: “Clars i foscos”
“I quan nosaltres miram el quadre com ens sentim? Contents, tristos...”
Jesús: “Contents!”
“La xica del quadre com es sentirà?”
Jesús: “Tranquileta”
Arnau: “Trista”
Raúl: “Està trista perquè està en la finestra”
Álvaro: “Si està trista, és perquè li ha caigut abaix un cordó”

Una vegada hem acabat de xerrar i deduir sobre la imatge del quadre els conte la seua història i un poc sobre la vida d’ en Dalí:
“ Quan Dalí tenia 20 anys va pintar a la seua germana Anna Maria quan aquesta en tenia 17, mirant per la finestra, d’ esquenes, en la casa que tenia la seua família a Cadaquès on hi anaven a estiuar.
Els colors que més utilitza són blaus i blancs, suaus, i ens dona una sensació de tranquil·litat.
Una vegada hem xerrat sobre aquesta pintura i coneixem la seua historia... És moment de ser nosaltres els artistes i en un full en blanc ens disposem a dibuixar com va fer Dalí per pintar la seua germana. 




UNS CENTPEUS QUE PENSEN MOLT….

Últimament els Centpeus teníem moltes preguntes i curiositats i la veritat es que no entenem massa bé perquè passen les coses... Serà que ens estem fent grossos i el nostre cap comença a pensar, però... Encara tenim uns pensaments molt desordenats!!!
Així doncs, com que tenim moltes ganes d’ aprendre a pensar  dins l’ aula anem a utilitzar... LA FILOSOFIA 3/ 18!!!!!
I vosaltres us preguntareu... Què és la Filosofia 3/ 18????
Doncs molt fàcil!
La Filosofia 3/ 18 és una proposta educativa que té com a finalitat reforçar les habilitats de pensament i té com a objectiu formar ciutadans que pensin i parlin raonablement. Es treballen les àrees de comprensió, anàlisi i solució de problemes. Així doncs aquesta metodologia educativa potencia les quatre grans estratègies:
- ESCOLTAR
- PARLAR
- LLEGIR i
- ESCRIURE.

I vosaltres direu... Com treballen els Centpeus La Filosofia 3/ 18?
A través de...
- ELS CONTES
- EL JOC i
- l’ ART.

Encara estem iniciant- nos amb el món d’ aquesta metodologia i hem de perfeccionar i aprofundir un poc més en ella, però no dubteu que ens ho passem d’ allò més bé xerrant sobre coses que ens fan aprendre a pensar!!!!!

dimarts, 12 d’abril de 2011